Polski przemysł stoczniowy – jak radzi sobie ta branża?
Usytuowanie naszego kraju nad Morzem Bałtyckim to naturalny czynnik determinujący rozwój przemysłu stoczniowego. Imponująco prezentował się rozwój tego sektora w Dwudziestoleciu Międzywojennym, brutalnie przerwany przez wybuch II wojny światowej. Polski przemysł stoczniowy zaczął się ponownie rozwijać w latach 90. po zmianie ustrojowej. To dość ciekawy sektor gospodarki, w którym dostrzeżemy liczne pozytywy, ale również poważne mankamenty. Z plusów na pewno warto wspomnieć o tym, że Polska realizuje kilka procent europejskiej produkcji stoczniowej, a ponadto jest jednym z najważniejszych ośrodków na kontynencie, jeśli chodzi o remont statków. Ponadto, ta gałąź przemysłu daje zatrudnienie ponad 37 tys. osób.
Jeśli chodzi o minusy, należy zaznaczyć, że ponad 94% udziału w przychodach przemysłu stoczniowego w Polsce ma sektor prywatny. Sektor państwowy wypada bardzo słabo, a najważniejsze stocznie w naszym kraju w skali roku często notują straty. Jest to spowodowane m. in. nieregularnymi zleceniami. Polska bardzo skromnie wypada w kontekście budowy dużych statków – w skali roku w naszym kraju powstaje ledwie kilkanaście takich jednostek. Bardzo dobrze wypadamy natomiast w sektorze produkcji jachtów, w tym również jachtów ekskluzywnych.
Obecna sytuacja w polskim przemyślne stoczniowym
W ostatnich latach obserwujemy dalszy wzrost udziałów sektora prywatnego w przemyśle stoczniowym w Polsce. W 2020 roku ledwie 6% przychodów wygenerował sektor państwowy, przy 94% przychodów sektora prywatnego. Raporty finansowe z ostatnich lat dobitnie pokazują zresztą to, że stocznie należące do sektora państwowego nie radzą sobie najlepiej i często kończą rok pod kreską. Do największych stoczni w Polsce zaliczyć możemy: Gdańską Stocznię Remontową, Stocznię Gdynia, Stocznię „Nauta”, Stocznię Marynarki Wojennej, Stocznię Północną oraz Szczecińską Stocznię Remontową „Gryfia”. Polski przemysł stoczniowy bazuje przede wszystkim na remontach, natomiast budowa nowych jednostek jest bardzo skromna. W Polsce w ciągu roku budowanych jest zaledwie kilkanaście dużych jednostek pływających. Tutaj warto jednak zauważyć, że często są to bardzo skomplikowane i wyspecjalizowane jednostki pływające, jak chociażby kładki kablowe czy też statki zasilane LNG. Nasz kraj jest natomiast liderem w segmencie łodzi motorowych o długości 6-9 metrów. W polskich zakładach realizowane są projekty ekskluzywnych jachtów.
Jakie szanse stoją przed polskim przemysłem stoczniowym?
Polska to bardzo ceniony w Europie ośrodek przemysłu stoczniowego. Nasz przemysł krajowy jest postrzegany jako bardzo nowoczesny i innowacyjny, o czym najlepiej świadczy fakt, że polskie stocznie często odpowiadają za budowę, ale i remonty bardzo skomplikowanych i specjalistycznych jednostek pływających. Z kolei prywatne firmy działające w obrębie przemysłu stoczniowego cieszą się licznymi zamówieniami na mniejsze jednostki pływające, a jednocześnie dostarczają technologie, które są wykorzystywane w stoczniach na całym świecie. Potencjałem na pewno jest zasób ludzki – Polska słynie z dobrych uczelni, które co roku zasilają branżę w uzdolnionych inżynierów, którzy są niezbędni do dalszego rozwoju tak zaawansowanego technologicznie przemysłu, jak przemysł stoczniowy.
Zagrożenia dla polskiego przemysłu stoczniowego
Zagrożenia stoją przede wszystkim przed sektorem państwowym i największymi stoczniami w naszym kraju. Problemem jest fakt, że zlecenia na realizację większych projektów przychodzą nieregularnie, tymczasem są one podstawą do tego, aby zaplanować funkcjonowanie stoczni przez okres kilku najbliższych lat, bo właśnie tyle potrzeba na budowę dużych jednostek pływających. Nieregularne zlecenia sprawiają, że w skali roku największe polskie stocznie często generują straty. Polski przemysł stoczniowy bazuje obecnie przede wszystkim na remontach oraz na budowie mniejszych jednostek. Stocznie w naszym kraju niewątpliwie dysponują potencjałem potrzebnym do tego, aby liczyć się w światowym przemyśle stoczniowym, ale kluczowe będzie ukierunkowanie dalszych działań i dostosowanie ich działalności pod kątem zapotrzebowania i możliwości.
Największe firmy w przemyśle stoczniowym w Polsce
Jedną z największych firm działających w polskim przemyśle stoczniowym jest Grupa Remontowa, która skupia się przede wszystkim na remoncie statków oraz budowie statków specjalistycznych. Renomą cieszy się stocznia Crist specjalizująca się w budowie podnośników ciężkich. Firma Mostostal Pomorze zajmuje się natomiast budową konstrukcji stalowych przeznaczonych dla przemysłu morskiego. GSC Tower to znany producent wież wiatrowych. Jak już wspomnieliśmy, Polska to lider w segmencie łodzi motorowych o długości 6-9 metrów. Budową takich właśnie jednostek zajmują się takie firmy, jak np.: Sunreef Yachts, Conrad Shipard czy Admiral Boats.
Przemysł stoczniowy w Polsce – podsumowanie
Polski przemysł stoczniowy daje zatrudnienie ponad 37 tys. osób i jest ceniony w innych krajach europejskich, jak i na świecie. Sektor ten jest jednak bardzo mocno sprywatyzowany – ponad 94% wszystkich przychodów w tym przemyśle generują firmy prywatne. Polska posiada kilka dużych stoczni (Gdańsk, Gdynia, Szczecin), w których budowane i remontowane są statki specjalistyczne. Nieregularne zamówienia sprawiają jednak, że rentowność stoczni pozostawia wiele do życzenia. Nowych rozwiązań technologicznych wykorzystywanych w polskim przemyśle stoczniowym dostarczają dwa ośrodki badawczo-projektowe, a mianowicie: Centrum Projektowo-Badawcze Okrętów oraz Centrum Techniki Morskiej.
Remontowa Holding to największa stoczniowa grupa kapitałowa w Polsce, lider branży przemysłowej w regionie, która skupia ponad 20 firm. Jesteśmy także jednym z największych pracodawców na Pomorzu.
7 października 1926 r. Rada Miejska Gdyni podjęła uchwałę o konieczności powołania przedsiębiorstwa stoczniowego, określiła jego kształt i lokalizację.
Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A., realizuje usługi w zakresie remonty, przebudowy oraz nowe budowy.
Za sukcesem i dynamicznym rozwojem stoczni Sunreef Yachts stoi Francis Lapp – Założyciel i Prezes firmy.
"Jachty najwyższej jakości w najlepszej cenie" to motto stoczni Conrad Shipyard w Gdańsku, w jednym z tradycyjnych centrów przemysłu stoczniowego w Europie Północnej.
Admiral Boats to dynamicznie rozwijający się producent łodzi.
Mostostal Pomorze to uznany i dynamicznie rozwijający się producent wielkogabarytowych konstrukcji stalowych oraz aluminiowych na rynek zagraniczny i krajowy.
Działamy od 1990 roku - początkowo jako spółka dwóch osób fizycznych, a od 2010 roku jako prężnie rozwijająca się spółka akcyjna.