Nowoczesne pociągi spalinowe od PESA Bydgoszcz dla województwa opolskiego

PESA Bydgoszcz, jeden z wiodących producentów taboru kolejowego w Europie, podpisała kolejną znaczącą umowę – tym razem z Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego. Przedmiotem kontraktu jest dostawa nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych, które wzmocnią regionalny transport kolejowy na Opolszczyźnie. Wartość zamówienia, uwzględniając opcję rozszerzenia, może przekroczyć 543 miliony złotych.
Na mocy zawartej umowy PESA dostarczy pięć nowoczesnych pociągów spalinowych, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne dziesięć pojazdów. Każdy skład kosztuje ponad 36 milionów złotych. Planowane jest, że pierwsze pociągi pojawią się na torach do marca 2028 roku. Cała inwestycja finansowana jest z budżetu województwa opolskiego, bez udziału funduszy zewnętrznych.
Nowe pojazdy to model PESA 231M – dwuczłonowe pociągi spalinowe oparte na nowoczesnej, modułowej platformie, stworzone z wykorzystaniem doświadczeń eksploatacyjnych pociągów LINK. Producent podkreśla, że konstrukcja spełnia najwyższe europejskie normy emisji spalin (Stage V lub wyższe) i przystosowana jest do zasilania ekologicznym biodieslem. Pociągi będą wyposażone w silniki Rolls-Royce Solution oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa ERTMS/ETCS.
W składzie znajdzie się 219 miejsc dla pasażerów, z czego 100 to miejsca stojące. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji klimatyzację, Wi-Fi, monitoring, gniazdka USB i 230 V, a także system informacji pasażerskiej, miejsca na rowery i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Co istotne, nowe jednostki będą posiadały homologację umożliwiającą wjazd na terytorium Czech, co może otworzyć drogę do rozwoju połączeń transgranicznych.
Jak zaznacza Jacek Rudewicz, wiceprezes zarządu PESA Bydgoszcz S.A., nowe pociągi to pojazdy przyjazne środowisku, lekkie dzięki technologii spawania laserowego, energooszczędne i wyposażone w ergonomiczne wnętrza. Ich nowoczesny wygląd oraz funkcjonalność plasują je wśród najnowocześniejszych jednostek swojej klasy.
To kolejne zamówienie złożone przez województwo opolskie u bydgoskiego producenta. Trwa już realizacja wcześniejszej umowy na elektryczne zespoły trakcyjne ELF. Samorząd regionu opolskiego konsekwentnie inwestuje w nowoczesny tabor, przygotowując się do przyszłych przetargów na operatora regionalnych przewozów pasażerskich, które mają odbyć się w 2030 roku.
Marszałek województwa opolskiego, Szymon Ogłaza, podkreśla, że nowoczesne pojazdy wzmacniają pozycję województwa w przyszłych negocjacjach z potencjalnymi operatorami. Z kolei członek zarządu województwa, Robert Węgrzyn, wyraża nadzieję, że już za kilka lat Opolszczyzna będzie mogła pochwalić się jednym z najnowocześniejszych parków taborowych w kraju. W planach jest także elektryfikacja linii kolejowych, m.in. tras Opole – Nysa i Opole – Kluczbork, co w połączeniu z nowymi pojazdami znacząco poprawi jakość transportu publicznego.
PESA Bydgoszcz, oprócz dostaw na potrzeby rynku krajowego, realizuje również zagraniczne kontrakty – między innymi ramową umowę na 160 pojazdów dla Kolei Czeskich. Firma współpracuje także z przewoźnikami z Mazowsza i Dolnego Śląska. Nowy kontrakt z Opolszczyzną to kolejny dowód na wiodącą rolę Bydgoszczy jako centrum przemysłu kolejowego w Polsce, nie tylko w zakresie produkcji, ale również innowacji i projektowania rozwiązań kolejowych przyszłości.