Gdańska Stocznia „Remontowa” zwodowała drugi prom RoPax
W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” we wtorek miało miejsce uroczyste wodowanie drugiego promu RoPax NB102, budowanego na zamówienie Unity Line, spółki należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej (PżM). Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, podkreślił znaczenie tego wydarzenia dla odbudowy pozycji polskich armatorów na Bałtyku.
Proces wodowania i dalsze prace
Prezes zarządu Remontowa Holding, Adam Ruszkowski, podczas ceremonii zaznaczył, że kadłub promu NB102 został już wyposażony w kluczowe elementy, takie jak silniki, pędniki oraz systemy cumownicze. Operacja wodowania została przeprowadzona przez zanurzenie doku pływającego, a następnie jednostka została wyholowana i zacumowana przy nabrzeżu. Tam rozpocznie się instalacja nadbudówki oraz wyposażanie promu w pozostałe systemy.
Kontrakt na budowę trzech jednostek
Budowa promu jest częścią kontraktu podpisanego w listopadzie 2021 roku. Stocznia „Remontowa” zobowiązała się do dostarczenia trzech nowoczesnych jednostek RoPax dla spółki Polskie Promy. Dwa z nich trafią do Unity Line, a trzeci do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Kontrakt stanowi kluczowy element strategii odbudowy pozycji polskich armatorów, którzy w ostatnich latach utracili przewagę konkurencyjną na Bałtyku.
Nowoczesne technologie na pokładzie
Każdy z promów RoPax będzie napędzany czterema silnikami zasilanymi skroplonym gazem ziemnym (LNG) oraz wspieranymi przez systemy hybrydowe oparte na bateriach. Zastosowanie elektrycznych pędników azymutalnych oraz sterów strumieniowych umożliwia manewrowanie w portach bez asysty holowników. Statki wyposażono w zaawansowane systemy RoRo, umożliwiające szybki załadunek i rozładunek pojazdów.
Promy mają 195,6 m długości, 32,2 m szerokości i oferują linię ładunkową o długości 4100 metrów. Na pokładzie znajdzie się miejsce dla 400 pasażerów oraz 50 członków załogi. Maksymalna prędkość jednostek wynosi 19 węzłów.
Problemy finansowe i nowy plan
Arkadiusz Marchewka zwrócił uwagę na trudne warunki, w jakich realizowany jest projekt. Stocznia przez niemal 10 miesięcy nie otrzymywała należnych płatności, co wynikało z błędów poprzednich władz w planowaniu finansowania. Dzięki współpracy z nowym rządem udało się jednak wypracować realny plan finansowy, który pozwolił na kontynuację budowy.
Zbliża się zakończenie pierwszej jednostki
Adam Ruszkowski poinformował, że prace nad pierwszym promem NB101, zwodowanym w ubiegłym roku, są na końcowym etapie. Trwają testy systemów oraz rozruchy urządzeń. Promy budowane w stoczni „Remontowa” wyróżniają się najwyższym europejskim standardem wykonania, co zapewni ich długą i efektywną eksploatację na trasach do Skandynawii.
Wodowanie drugiego promu RoPax to kolejny krok w kierunku unowocześnienia polskiej floty i przywrócenia jej konkurencyjnej pozycji na rynku.