Cementownia i terminal przeładunkowy w Szczecinie – duża inwestycja przemysłow
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę przedwstępną z konsorcjum Polski Cement, Speed i Tridente, dotyczącą budowy cementowni i terminala przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim.
Konsorcjum wydzierżawi 10-hektarowy teren na 30 lat, co umożliwi realizację inwestycji o dużym znaczeniu dla rozwoju przemysłowego regionu. Projekt zakłada budowę nowoczesnej cementowni oraz uniwersalnego terminala przeładunkowego, co znacząco zwiększy potencjał szczecińskiego portu morskiego.
Nowoczesne technologie na rzecz ekologii i efektywności
Przedstawiciele inwestorów zapewniają, że budowa cementowni nie będzie wiązała się z uciążliwościami dla mieszkańców Szczecina. Bartłomiej Kmiotek, prezes zarządu Polskiego Cementu, podkreśla, że proces produkcji będzie w pełni hermetyczny, co zminimalizuje emisję pyłów. – Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii ograniczymy wpływ na środowisko do minimum, – mówi Kmiotek.
Terminal przeładunkowy, który powstanie na nowo wybudowanym Nabrzeżu Norweskim, zostanie zintegrowany z infrastrukturą portową zmodernizowaną w ramach projektu "Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego". Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowych nabrzeży o łącznej długości ponad 1000 metrów oraz pogłębienie Kanału Dębickiego, co pozwoli obsługiwać statki klasy Panamax.
Inwestycje przemysłowe napędzają rozwój regionu
Cementownia na Ostrowie Grabowskim ma zapewnić zdolności produkcyjne na poziomie 2 mln ton suchego produktu rocznie. Nawet połowa produkcji będzie eksportowana na rynki brytyjskie i skandynawskie, co umocni pozycję Szczecina jako istotnego węzła przemysłowo-transportowego w regionie.
Oprócz cementowni na wyspie powstanie także fabryka hiszpańskiej firmy Windar, która zajmie się produkcją wież i komponentów dla farm wiatrowych. – Rozwój Ostrowa Grabowskiego to krok w kierunku nowoczesnej gospodarki, która łączy potencjał przemysłowy z dbałością o środowisko naturalne, – komentuje Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Szczecin jako "Panamax Ready"
Zmodernizowana infrastruktura portowa w Szczecinie umożliwi obsługę statków o zanurzeniu do 11 metrów, co zwiększy konkurencyjność portu na arenie międzynarodowej. Planowana cementownia i terminal przeładunkowy mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju przemysłu i logistyki w regionie.
Inwestycja jest elementem długofalowej strategii, której celem jest zwiększenie atrakcyjności portu i przyciągnięcie kolejnych inwestorów.