Wodowanie nowoczesnego trawlera Rogne w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdańsku

27 Styczeń 2025 08:40
Kategoria: Szkutnictwo
trojmiasto.pl trojmiasto.pl

W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdańsku odbyło się wodowanie nowoczesnego statku rybackiego Rogne. Jednostka, budowana dla norweskiego armatora, to trawler typu RSW (Refrigerated Sea Water), wyposażony w zbiorniki ze schładzaną wodą morską, które pozwalają na transport żywych ryb. 

Statek ma 83 metry długości i 16,2 metra szerokości, a jego załoga może liczyć 13 osób. Trawler Rogne jest w stanie przewozić około 700 ton ryb w zbiornikach o pojemności 2700 metrów sześciennych. Po wodowaniu jednostka zostanie odholowana do duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S w Skagen, gdzie przejdzie końcowe prace wyposażeniowe oraz próby morskie. Następnie trafi do Fosnavag w Norwegii, gdzie znajduje się siedziba firmy Rogne AS.

Historia stoczni Karstensen Shipyard Poland

Stocznia Karstensen Shipyard Poland znajduje się na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. W październiku 2022 roku duńska spółka Karstensens Skibsværft A/S zakupiła udziały w spółce Synergia 99, która zarządzała tym obszarem. Transakcja obejmowała m.in. halę produkcyjną, dwie pochylnie oraz siedem dźwigów KONE. Strona sprzedająca, Polska Grupa Zbrojeniowa, przekazała duńskiej firmie kluczową infrastrukturę, która niegdyś należała do Stoczni Gdańskiej.

Specjalizacja stoczni

Karstensen Shipyard Poland specjalizuje się w budowie nowoczesnych statków rybackich, które swoim designem przypominają luksusowe jachty. Głównym projektantem tych jednostek jest Kent Damgaard, który nadaje im nowoczesny i funkcjonalny wygląd. Statki budowane w stoczni mają długość od 63 do 89 metrów i są wyposażone w systemy RSW, co pozwala na transport żywych ryb bezpośrednio do przetwórni na lądzie. Choć stocznia buduje głównie trawlery, ma również doświadczenie w tworzeniu jednostek kombinowanych, wyposażonych w małe przetwórnie.

Udział w rynku i klienci

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft A/S, do której należy Karstensen Shipyard Poland, posiada 60% udziału w europejskim rynku statków typu RSW. Głównymi klientami są wielopokoleniowe firmy rodzinne z krajów takich jak Norwegia, Szwecja, Islandia i Wyspy Owcze.

Proces budowy statku

W stoczni w Gdańsku powstaje częściowo wyposażony kadłub. Wykonywane są prace związane z montażem głównych rurociągów, układu napędowego, śruby, wału, maszyny sterowej oraz steru. Silnik główny, przekładnia i inne urządzenia w siłowni są instalowane, ale nie podłączane. W tym samym czasie prowadzone są prace malarskie zarówno na zewnątrz kadłuba, jak i wewnątrz pomieszczeń oraz zbiorników. Finalne prace, takie jak montaż urządzeń połowowych, okablowanie elektryczne oraz wykończenie pomieszczeń mieszkalnych, odbywają się w stoczni macierzystej w Danii.

Wodowanie trawlera Rogne to kolejny krok w rozwoju stoczni Karstensen Shipyard Poland, która z powodzeniem kontynuuje tradycje stoczniowe Gdańska, wprowadzając na rynek nowoczesne jednostki rybackie.

Inne publikacje
17 Styczeń 2025 09:21
BSH Home Appliances wzmacnia swoją obecność w...
27 Listopad 2024 07:44
Japoński gigant Daikin, specjalizujący się w...
03 Grudzień 2024 07:01
Trzy firmy: Lila, Probit oraz Piekarnia Kraska,...