Rozpoczęcie budowy terminala serwisowego offshore w Łebie – milowy krok w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce

Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego zainaugurowało budowę bazy operacyjno-serwisowej Equinora w porcie morskim w Łebie. Obiekt, realizowany we współpracy z Polenergią – największym prywatnym koncernem energetycznym w Polsce – będzie kluczowy dla obsługi morskich farm wiatrowych rozwijanych przez norwesko-polskie joint venture na Bałtyku.
Transformacja energetyczna nabiera tempa
Inwestycje w offshore wind na polskich obszarach Morza Bałtyckiego to jeden z najważniejszych elementów krajowej transformacji energetycznej. Już w najbliższych latach moc morskich elektrowni wiatrowych z tzw. pierwszej fazy rozwoju przekroczy łączny potencjał pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, której uruchomienie planowane jest dopiero po 2035 roku.
Niestety, wieloletnie opóźnienia w rozwoju sektora sprawiły, że kluczowe projekty offshore realizują głównie zagraniczne podmioty. Jednak polskie porty morskie już teraz odczuwają pozytywne skutki tych inwestycji. Oprócz Łeby, terminale instalacyjne i serwisowe powstają m.in. w Gdańsku i Świnoujściu.
Łeba – strategiczny punkt na mapie offshore
Port w Łebie został wybrany na lokalizację bazy serwisowej przez dwa konsorcja: Orlen z kanadyjskim Northland Power oraz Equinor z Polenergią (należącą m.in. do Dominiki Kulczyk). Za budowę obiektu odpowiada strona norweska. Prace budowlane oficjalnie rozpoczęły się 4 marca br., a ich zakończenie zaplanowano na połowę 2026 roku.
Podczas uroczystości umieszczono w kapsule czasu akt erekcyjny, symboliczne monety oraz egzemplarz lokalnej gazety. – To nie tylko gest symboliczny, ale początek długofalowego wsparcia dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – podkreślił Michał Jerzy Kołodziejczyk, prezes Equinor Polska.
Nowoczesność i ekologia
Terminal zajmie 1,5 ha powierzchni, a jego 140-metrowe nabrzeże pomieści jednocześnie cztery jednostki CTV, służące do transportu pracowników na farmy. Projekt zakłada wykorzystanie rozwiązań proekologicznych: panele fotowoltaiczne zasilą budynki, pompy ciepła zapewnią ogrzewanie, a systemy rekuperacji i zbierania deszczówki zminimalizują zużycie energii i wody.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest polska firma Erbud. Jak przypomniano, terminal w Łebie będzie obsługiwał farmy Bałtyk 2 i Bałtyk 3, zlokalizowane odpowiednio 37 km i 22 km od brzegu. Ich łączna moc (1440 MW) przewyższy wydajność pojedynczego reaktora jądrowego AP1000 (1250 MW).
Wyzwania i perspektywy
Choć rozwój offshore w Polsce nadal napotyka na bariery, inwestycje takie jak ta w Łebie dowodzą, że krajowe porty mogą stać się filarem tej branży. Dla lokalnej społeczności oznacza to również nowe miejsca pracy i impuls rozwojowy. Sukces projektu może zachęcić inne firmy do angażowania polskich podmiotów w kolejne etapy transformacji energetycznej.