Przemysł kosmetyczny – pewny punkt polskiej gospodarki
Jednym z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki jest przemysł chemiczny. To drugi pod względem wartości produkcji sprzedanej przemysł w naszym kraju. Silna pozycja przemysłu chemicznego przekłada się na to, że dobrze prosperują inne sektory powiązane z tym przemysłem, a jednym z nim jest właśnie sektor kosmetyczny. W Polsce funkcjonuje ponad 1200 firm działających w branży kosmetycznej, ale ponad 90% z nich to mikrofirmy. Zatrudnienie w polskim przemyśle kosmetycznym znajduje ponad 15 tys. osób.
Największy udział w wartości krajowej produkcji kosmetyków mają preparaty do pielęgnacji skóry, które stanowią aż 42% wszystkich produkowanych preparatów. Dużo niżej plasują się: wody toaletowe, szampony, mydła i organiczne produkty do mycia skóry. Polski przemysł kosmetyczny w dużej mierze bazuje na wykorzystaniu surowców naturalnych, co w perspektywie długoterminowej może być wyzwaniem, ze względu na ograniczone zasoby tych surowców. Branża jest jednak dość innowacyjna, co pozwoliło jej zbudować mocną pozycję na tle innych krajów Unii Europejskiej.
Aktualna sytuacja przemysłu kosmetycznego w Polsce
Polski przemysł kosmetyczny jest dość rozdrobniony. Jak już mówiliśmy, na ponad 1200 podmiotów aż 90% to mikrofirmy. Niecałe 10% firm zatrudnia powyżej 9 pracowników. Wartość całej branży kosmetycznej w Polsce została oszacowana w 2021 roku na ok. 3,9 mld euro. Przychody ogółem wyniosły ok. 8,6 mld zł przy kosztach działalności na poziomie 7,8 mld zł. Na nadchodzące lata prognozowane są dalsze wzrosty, choć branża kosmetyczna będzie zmagała się z licznymi problemami, jak chociażby ograniczony dostęp do surowców naturalnych czy wzrost cen energii. Aktualna sytuacja może przełożyć się na to, że wzrośnie sprzedaż artykułów kosmetycznych pierwszej potrzeby, natomiast spadnie sprzedaż produktów premium.
Jakie szanse ma przed sobą branża kosmetyczna?
Potencjałem branży kosmetycznej bez wątpienia jest ogromny popyt. Konsumenci wydają duże pieniądze na kosmetyki i produkty pielęgnacyjne, ponieważ zależy im na atrakcyjnym wyglądzie. Rośnie również świadomość społeczne na temat tego, jak istotne jest stosowanie preparatów kosmetycznych już w młodym wieku. Nie może zatem dziwić fakt, że w ujęciu długoterminowym przemysł kosmetyczny stale zwiększa swoją wartość. Szansą są również nieograniczone możliwości dotarcia do zagranicznych konsumentów. Wszystko za sprawą nowoczesnych form reklamy, przede wszystkim na portalach społecznościowych. Produkt o jakościowym składzie, odznaczający się także estetyczną i przemyślą wizualizacją jest w stanie łatwo zdobyć zainteresowanie wielu potencjalnych klientów.
Jednocześnie, silna pozycja polskiego przemysłu chemicznego przekłada się na liczne centra badawczo-rozwojowe, które umożliwiają dalszy rozwój technologiczny, także w dziedzinie biogospdarki i biotechniki przemysłowej. Dzięki temu, największe polskie koncerny mogą skutecznie rywalizować z zagranicznymi markami w rewolucji przemysłowej.
Wyzwania przed polskim przemysłem kosmetycznym
Globalnym wyzwaniem dla całej branży kosmetycznej jest oczywiście konieczność prowadzenia bardziej zrównoważonej produkcji z poszanowaniem surowców naturalnych. Ich nadmierna eksploatacja może bowiem prowadzić do deficytów. Ponadto, w Europie wprowadza się liczne ograniczenia oraz normy w trosce o bezpieczne i przyjaźniejsze środowisko. Tym normom muszą sprostać producenci w branży kosmetycznej. Nieodzowny jest dalszy rozwój technologiczny, który pozwoli lepiej zagospodarować dostępne surowce. Na chwilę obecną sporym problemem jest wojna w Ukrainie, która mocno ograniczyła dostęp do surowców naturalnych ze wschodu. Do tego, globalnym wyzwaniem są rosnące ceny energii niezbędnej w procesie produkcyjnym.
Wyzwaniem przed polską branżą kosmetyczną jest przede wszystkim bardzo wysoka konkurencja. Producenci bez żadnych ograniczeń mogą docierać do potencjalnych klientów w wielu krajach poprzez nowoczesną reklamę w portalach społecznościowych. Ogromną rolę w tym procesie odgrywa wzornictwo i tworzenie produktów, które już od strony wizualnej przyciągają zainteresowanie. Polskie firmy kosmetyczne muszą zatem stawić czoła producentom zagranicznym i postawić na intensywną ekspansję na zagraniczne rynki.
Największe firmy w polskim przemyśle kosmetycznym
Polski przemysł kosmetyczny jest bardzo rozdrobniony. Na ponad 1200 podmiotów zarejestrowanych w klasie PKD 20.42 (produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych) aż 90% to mikrofirmy. Niecałe 100 firm kosmetycznych w naszym kraju zatrudnia ponad 9 pracowników. W polskim przemyśle kosmetycznym zdecydowanie przeważa kapitał krajowy, a do największych i najbardziej znanych firm zaliczyć możemy: Dr Irena Eris, Eveline Cosmetics, Ziaja, Oceanic, Inglot czy Bielenda. Z kolei pośród największych koncernów kosmetycznych zza granicy działających na polskim rynku wymienić możemy takie marki, jak: L’Oreal, Oriflame, Avon, Colgate-Palmolive i Beiersdorf.
Przemysł kosmetyczny w Polsce – podsumowanie
Polski przemysł kosmetyczny w ujęciu długoterminowym stale poprawia swoją wartość. W roku 2021 branża osiągnęła przychody na poziomie 8,6 mld zł przy kosztach działalności na poziomie 7,8 mld zł. Rok 2022 był słabszy i wiele wskazuje na to, że także rok 2023 nie poprawi powyższego wyniku. W dużej mierze jest to związane z wojną w Ukrainie, co przełożyło się na ograniczone dostawy wielu surowców naturalnych ze wschodu. Największe polskie firmy kosmetyczne muszą intensywnie rozwijać technologie produkcyjną i wprowadzać innowacje, które przełożą się na zoptymalizowany i zrównoważony proces produkcyjny. Jednocześnie bardzo istotna jest właściwa ekspozycja marki i wykorzystanie nowoczesnych nośników reklamy, jak chociażby portale społecznościowe.
Grupa Dr Irena Eris jest jednym z wiodących polskich producentów kosmetyków oraz właścicielem sprzedawanych w ponad 70 krajach świata marek Dr Irena Eris, Pharmaceris, Emotopic, Lirene i Under Twenty.
Marka oferuje szeroką gamę produktów - od makijażu po pielęgnację twarzy i ciała.
Firma ZIAJA Ltd Zakład Produkcji Leków sp. z o.o. została założona w 1989r. przez farmaceutów Aleksandrę i Zenona Ziaja.
OCEANIC SP. Z O.O. jeden z liderów polskiego rynku kosmetycznego, od 1982 roku specjalizujemy się w produkcji światowej jakości kosmetyków antyalergicznych AA.
Jesteśmy marką, która docenia indywidualność klientów, oferując im szeroki asortyment produktów najwyższej jakości.
Firma BIELENDA Kosmetyki Naturalne istnieje od 1990 roku